S hackery ke hvězdám

S hackery ke hvězdám.

Na pódiu postává pár džentlmenů v šatech těžko popsatelného stylu a značně netradičního vzezření. Atmosféra v leteckém bunkru je nabitá. Stovky sedících a stojících čekají na slavnostní otevření tohoto “vlajkového tábora”. O čem to bude? O hackerech a vesmíru!

Je to tak, po mnoha letech vývoje hnutí, jehož protagonisté se zásadně podíleli na vybudování World Wide Webu a zvláště jeho “otevřených struktur”, byla opět vztyčena zástava, vybrán cíl a načrtnuta cesta, jak se k němu dobrat. Hackeři tedy vyhlásili svůj vlastní vesmírný program. Lidé tak různorodí jako oni potřebují něco, co je dále stmelí a co přinese také kýžené výsledky v praxi, tzv. “facts on the ground”. V tomto článku bych tedy rád promluvil na téma tohoto hnutí, kdo vlastně hackeři či kutilové jsou a o mých zkušenostech s nimi, proč si myslím, že do vesmíru skutečně dříve či o něco později poletí a to stylově.

S pojmem hacker jsem se setkal již dříve, osobní zkušenost jsem ale získal až v roce 2009, když jsem dokončoval přípravnou část projektu vybudování multimediálního centra na Kubě. Fázi příprav jsem se rozhodl dokončit v Kalifornii v San Francisku, které mě za předchozích pobytů opravdu nadchlo. Po několika týdnech jsem dorazil stopem z Aljašky a během 48 hodin jsem měl již schůzku v Noisebridge, jednom ze stěžejních světových hacker center. Ve zkratce se mi podařilo oslovit několik hackerů a společně jsme dali během pár týdnů dohromady několik solidních počítačů, multifunkční tiskárnu, fotoaparáty, atd., zkrátka poměrně rozumné multimediální centrum, kde lze napsat článek, připravit publikaci či naučit děti právě zmíněné. Vše zadarmo či za minimální investice, veškeré softwarové systémy legální open source a kluci si za to vše tak maximálně nechali něco uvařit. Jako příklad anarchie v praxi paráda. No pak jsem odcestoval na Kubu, pobyl cca deset měsíců ve Střední Americe jako dobrovolník, cestovatel a samozřejmě kvasíř a slavně jsem se vrátil stopem kolem pobřeží Pacifiku, zpět do San Franciska. Prožil jsem zde šest intenzivních měsíců, kdy jedním z mých hlavních projektů byl výzkum a promoce fermentovaných nápojů a potravin, ve kterém Noisebridge  figurovala jako primární experimentální základna. Potenciál tohoto místa je úžasný. Ve své podstatě kdokoliv může přijít a pracovat na čem se mu zamane, využívajíc komunitních zdrojů. Bere se v potaz, že by tyto aktivity měly být striktně ilegální a rozhodně by to mělo být v souladu s jediným pravidlem, které Noisebridge uznává “be excellent to each other”, což by se dalo přeložit ve smyslu “buďte na sebe hodní!”. Já jsem byl rozhodně nadšen, zjistil jsem, že touto formou mne baví pracovat, potkávám skvělé lidi a získávám podporu pro své aktivity. Pokud bych přeci jen měl použít pro “příkladnost” přirovnání trochu bližší českému prostředí, tak si představte klubovnu, kde se schází pár lidí, kteří se spolu v něčem šťourají a čas od času dokonce udělají něco produktivního. Takhle v zásadě hacker centrum funguje. Pokud se vám vybaví vaše podvečery v radioamatérském kroužku, jak to bylo prima, když jste  po pár týdnech poslouchali svou oblíbenou stanici v rádiu, které jste si udělali v krabičce od mýdla, tak víte o čem mluvím. Mě taky baví dělat si vlastní wiki stránky a popíjet k tomu krásně svěží, perlivou zázvorovou limonádu, co jsem si zrovna vykvasil. A myslím, že ani mne či vás při tom nijak neláká lámat se lidem do trezorů, či jim vybírat on-line elektronická konta. Na druhou stranu, jak otevírat zámky, tzv. lock picking, má velkou podporu hacker komunity a je legrace vidět managery velkých firem a táty od rodin, jak se snaží přesvědčit o své “důvtipnosti” svůj zámek od zahrady, často marně…

Uběhl přibližně rok a já pomalu začínám vstupovat do povědomí hacker hnutí, tedy spíše mé více či méně úspěšné aktivity získávají globální charakter. Během aktivit, které jsem provozoval v mnoha místech, jsem si například uvědomil, že evropská hacker centra jsou do jisté míry odlišná od těch amerických, přestože se v základních rysech shodují. Velmi mne zaujala příkladná organizace hacker hnutí v Německu a německy mluvících zemích, známá pod zkratkou CCC – Chaos Computer Club. Zjistil jsem, že CCC konference a tábory jsou skvělými příležitostmi pro vytvoření osobních kontaktů a samozřejmě pro seznámení se s novinkami v oboru. Zde se také často řeší, jak dál působit v rámci hacker hnutí. Pro příklad, právě na předešlém táboru, který se konal v roce 2007 ve Finowfurt, byla odstartována další fáze růstu hacker hnutí, trvající dodnes. Založení většiny amerických hacker center včetně Noisebridge, bylo reakcí na tento camp a návštěv prezentací hacker center evropských. Impakt byl obrovský, změny v této čtvrtletce umožnily intenzivní rozvoj hnutí a to nejen v počtu, také ve škále oblastí, kdy například můj obor biotechnologií je jedním z novějších. Ale nebudu vás napínat, pozadí teď již trochu znáte, zpět do vesmíru, či snad raději nejdřív na zem, odněkud se vyrazit musí, že.

Zde je hrubý náčrt. Do 23 let bude hacker na Měsíci,v mezičase dobude orbit a do čtyř let, tedy v roce 2015, chceme mít na oběžné dráze vlastní satelitní síť. Jakým způsobem blíže specifikovat a dosáhnout těchto cílů? Rozhodně společně, na základě kooperace a za použití “otevřených technologií” a komunitních zdrojů. Většině z vás již asi začíná svítat, jak obrovský rozdíl v našem přístupu je v porovnání s dnešní těžce komerčně zatíženou společností. Pro nás je samozřejmě důležitý cíl, který právě pro svou vzdálenost od pozemských problémů a jedinečnost, má šanci stmelit široké spektrum lidstva. Klíčová je ale i cesta, to si uvědomuje velká část lidí, ať vede k dosažení daného cíle, či  ne, to je život. Rozhodně by ale mělo docházet k rozvoji člověka a to v mnoha rovinách, tedy nejen čistě v jeho specializaci, ale také v etických hodnotách spojených s jeho prací, s  hlubším pochopení společenského řádu, atp. Tyto hodnoty v dnešní společnosti značně degradují, ztrácejí na váze. Pokud budu reflektovat současnou situaci v hnutí hackerů, pracovat budeme na tom, co lidi nadchne a tak, aby je to bavilo. Jelikož většinu aktivit v dané scéně mají na starosti dobrovolníci a to v jejich volném čase, je to vlastně  taková bezpečnostní pojistka proti přepracovanosti. Je jasné, že pokrok bude pomalejší, než v  nějakém korporačním výzkumném centru a též zdroje budou minimálně zpočátku omezené. To je  očekáváno, je s tím počítáno. Naše společnost je značně hektická a zvolnění tempa a znovunalezení pro nás příjemných a kontstruktivních aktivit by měla být jednou z našich priorit. Když se k tomu přidá i ekonomická iniciativa, máme zaděláno na pořádnou společenskou a kulturní revoluci.

Dnes již máme hacker centra defacto všude po světě a stále nová přibývají. Výzkum a praktická aplikace poznatků a technologií, které kosmický program přinese, bude mít tedy impakt na celou zem a bude reflektovat trend tvorby menších inovátorských prostředí dané komunity. Snaha integrovat lidstvo do systému, který je maximálně otevřený a rovnostářský (nezáleží na vaší rase, náboženském vyznání, či vašem postavení finančním) má, věřím, hluboký smysl. Hackeři dávají v zásadě každému šanci, je na každém, jak s ní naloží. Možnost volné komunikace, přístupu k vědomostem a zdrojům k našemu stylu jednoznačně patří a výsledky je možné již vidět v téměř všech odvětvích našeho života. Za zmínku stojí jistě operační systémy typu Linux, Wikipedia et cetera.

Doufám, že jsem trochu lépe osvětlil téma hacker komunity, její současné podoby a jejích budoucích cílů a směřování. Budu se těšit na diskusi o daných tématech, v případě dotazů mne prosím kontaktujte, odpověď by jste měli obdržet v rámci dnů či týdnů.

S pozdravem,

František Algoldor Apfelbeck

PS Moc děkuji mému bratru Ondřejovi za pomoc při psaní tohoto článku!

~ by algoldor on September 21, 2011.

Leave a Reply

 
